Organisatie VGG
Organisatie van de vereniging
Vaste programmapunten worden georganiseerd en uitgevoerd door leden van het algemeen bestuur, dat minimaal een keer per jaar bijeen komt. Nu zijn dat twee leden, die de leiding hebben over permanente Commissies, te weten de Sociale Commissie en de Evenementencommissie onder leiding van een commissievoorzitter. Beide commissievoorzitters hebben een assistent/vervanger. Maar er is ook een derde vaste commissie, onder leiding van de voorzitter: de Commissie Pensioenen en Financiële Zaken, die - in tegenstelling tot de permanente commissies - verschillend van samenstelling is. De bezetting is afhankelijk van de deskundigheid, die voor een opdracht of een vraagstuk nodig is.
De externe organisatie van de vereniging is - voor zo ver actueel en noodzakelijk - situationeel bepaald. De contacten worden onderhouden door leden van het bestuur. Een terugkerend contact wordt gevormd door het voor- en najaarsoverleg met een door De Goudse aangewezen contactpersoon, de ondernemingsraad van De Goudse en incidenteel met Zwitserleven. Het contact met leden van de vereniging is zo vanzelfsprekend dat we er hier in deze website, één van de contactmogelijkheden, niet verder op doorgaan.
Namen van leden van Bestuur en Commissies vindt u bij Contactgegevens VGG.
Bestuur
Het voltallige bestuur wordt ook wel het Algemeen Bestuur genoemd, zie artikel 3 van het Huishoudelijk Reglement.
Overleg met De Goudse
Commissies
- De Sociale Commissie regelt attenties bij kroonjaren van leden. Deze geste wordt – zo blijkt uit de reacties – hogelijk op prijs gesteld. Deze commissie bestaat uit twee leden waarvan een lid zitting heeft in het algemeen bestuur.
- De Commissie Pensioenen en Financiële Zaken, veelal aangeduid met financiële commissie, houdt zich voornamelijk bezig met pensioenreglementen en -uitkeringen. De commissie bestaat uit een lid van het dagelijks bestuur en een deskundig lid van de vereniging. De commissie wordt – afhankelijk van het onderwerp – versterkt door deskundigheid uit onze vereniging of daarbuiten.
De VGG kent ook twee commissies die alleen optreden bij een bepaalde gebeurtenis.
- De Kascontrole Commissie treedt twee keer per jaar op: bij het controle op de financiële stukken en de rapportage aan de leden van de vereniging op de algemene ledenvergadering in het voorjaar. Leden van de commissie komen voort uit eigen gelederen. Een niet gereglementeerde afspraak is dat een kascontrole lid maximaal drie keer zijn/haar bijdrage kan leveren. Om vertragingen in het werk te voorkomen is een reserve lid altijd bereid in te vallen.
- De Evenementen Commissie wordt bezet door een lid van het algemeen bestuur en een ander lid van de vereniging. Met de constructie van de commissie is iets bijzonders aan de hand. De alom bekende activiteit, het seniorenuitje, wordt gefinancierd door De Goudse en uitgevoerd door de VGG. In de financiële verantwoording van de Vereniging vindt u dus niets terug van deze activiteit.
Voor incidentele opdrachten, activiteiten en voorstellen worden tijdelijke commissies benoemd, die na het werk weer worden opgeheven.
De activiteit ‘Beheer van de website’ is ondergebracht in het Webteam. Dit team vormt de schakel tussen Bestuur en De Goudse over plaatsing van content op de website.
De samenstelling van commissies treft u aan in de rubriek Contactgegevens.
Sociale Commissie
Op de jaarvergadering van april 2016 is besloten de namen van de leden die een kroonjaar (65, 70, 75 enz.) of huwelijksjubileum (50, 55, 60 enz.) vieren in de rubriek Nieuws van de VGG op de website van de Vereniging te vermelden. U vindt ze door op die zoektermen te zoeken via de zoekfunctie hier rechtsboven!
De samenstelling van de commissie treft u aan in de rubriek Contactgegevens.
Commissie Pensioenen en Financiële Zaken
Maar ook andere financiële vragen kunnen door het bestuur van de VGG aan de commissie worden voorgelegd en zoeken de leden van de commissie naar mogelijkheden bij diverse organisaties om de belangen van gepensioneerden te behartigen.
De samenstelling van de commissie treft u aan in de rubriek Contactgegevens.
Kascontrole Commissie
De Kascontrole Commissie bestaat uit twee leden en een reservelid, die benoemd zijn door de Algemene Ledenvergadering en geen deel uitmaken van het Bestuur. Jaarlijks treedt het langstzittende commissielid af, die gebruikelijk wordt opgevolgd door het reservelid. Vervolgens wordt een nieuw reservelid benoemd. De werkzaamheden van de Kascontrole Commissie en de verplichtingen van het Bestuur zijn vastgelegd in artikel 9.3 van de statuten van de Vereniging.
De samenstelling van de commissie treft u aan in de rubriek Contactgegevens.
Evenementen Commissie
De samenstelling van de commissie treft u aan in de rubriek Contactgegevens.