Is het je wel eens opgevallen dat de Markt van boven af verdacht veel lijkt op een kaaspunt? Het is een soort driehoek, met één licht gebogen zijde. Sommige andere steden hebben ook zo’n marktplein. Men zegt dat dat handig was om het vee dat verkocht werd onder controle te houden. Als er eens een koe of een paard ontsnapte, kon je het dier in een punt drijven, waarna je het kon vangen. De Markt was en is het hart van de stad. Handel, ontspanning en gruwelijkheden gingen hier hand in hand. Het stenen schavot aan de achterkant van het stadhuis herinnert nog aan de tijd dat hier executies plaatsvonden. Tegenwoordig is dit gelukkig alleen nog maar een plek van verkoop en vertier. Aan de Markt zitten dan ook veel horecagelegenheden.
Het is alweer even geleden, maar de lockdowns zitten vast nog vers in je geheugen. Verplicht thuiswerken, kinderen niet naar school, stokjes in je neus, avondklok… Midden in die ellende kwam De Goudse met een fijne actie onder de naam ‘Warm Hart voor de Horeca’. Het doel was vooral om de horecabranche een hart onder de riem te steken, maar de actie was ook leuk voor de medewerkers. Twee vliegen in een klap, dus.
Vanwege de lockdowns zagen heel veel ondernemers hun werk stilvallen. De bedrijfstak die misschien wel het hardst getroffen werd, was de horeca. Ondernemers in deze branche verzonnen allerlei oplossingen: afhaal- of bezorgpakketten, tegoedbonnen, loketten voor een hapje onderweg... Maar het bleef zwaar. De Goudse wilde graag helpen. Ook voor de meeste medewerkers was het geen fijne tijd. Niks praatje bij de koffieautomaat, lunchwandelingetje met een leuke collega, rondje fitnessen in de kelder. Teams en een toetsenbord, uit meer bestond de werkomgeving vaak opeens niet meer. Het waren zware tijden.
Dus je bent een creatieve, ondernemende verzekeraar en je hebt aan de ene kant personeel dat wel een opsteker verdient en aan de andere kant vooral ook een heleboel verzekerden die in zwaar weer zitten. Wat doe je dan? Je combineert die twee. Alle medewerkers kregen honderd euro tegoed om te besteden bij een of meer van de horecabedrijven die bij De Goudse of dochteronderneming De Zeeuwse verzekerd waren. En het kon nog leuker: de medewerker die na afloop de beste, origineelste, meest pakkende recensie op de socials achterliet, won een hotelbon. Zo kregen de ondernemers extra reclame. Het bedrijf dat zo zijn best had gedaan dat het die schitterende recensie kreeg, hoefde een jaar lang geen premie te betalen. Het was een succesvolle actie, die op een vrolijke manier inspeelde op de situatie. Toch is het wel heel fijn dat we nu gewoon weer op een van de terrassen kunnen zitten.