Als blijkt dat onze verzekerde aansprakelijk is en hiervoor verzekerd is, schakelen wij, als dat nodig is, deskundigen in die je zo goed mogelijk helpen. Persoonlijk contact speelt daarbij een belangrijke rol. Samen met jou overleggen we welke oplossingen kunnen bijdragen aan je herstel. Dat kan per situatie verschillen. Hieronder zie je welke deskundigen je kunnen helpen en door ons kunnen worden ingeschakeld.
Schadebehandelaar
De schadebehandelaar is je eerste aanspreekpunt. Hij beoordeelt de aansprakelijkheid en schakelt zo nodig andere deskundigen in die aan hem rapporteren. Hij heeft contact met jou, met
de verzekerde, eventuele getuigen en de politie (om het politierapport of proces-verbaal op te vragen). Hij houd je op de hoogte van de acties die hij onderneemt. Zodra we vast kunnen stellen wat de schade is, zorgt hij voor vergoeding van de schade of ontvangt je een voorschot.
Geneeskundig adviseur
De geneeskundig adviseur verzamelt gegevens over je medische toestand. Soms vraagt hij informatie op bij je huisarts of een medisch specialist. Dit doet hij nooit zonder je schriftelijke toestemming. Soms wordt je dan uitgenodigd voor een nader onderzoek door een onafhankelijke specialist. Deze brengt dan het verloop van het herstel in kaart en stelt eventuele restklachten of beperkingen vast. Alle informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld. De geneeskundig adviseur informeert de schadebehandelaar en de schaderegelaar (zie hieronder) over je gezondheid, voor zover dat van belang is voor het behandelen van je schade.
Schaderegelaar
Op verzoek van de schadebehandelaar belt de schaderegelaar je op om een bezoekafspraak te maken. Hij gaat dan na welke schade er is en om welke bedragen het gaat. Hij maakt afspraken met je over de voortgang van de schadebehandeling. Soms krijgt hij de opdracht om ook de toedracht te onderzoeken. Daarnaast kan hij je verwijzen naar hulp- en dienstverlenende instanties.
Arbeidsdeskundige
De arbeidsdeskundige begeleidt je bij de hervatting van je werk. Hopelijk is je letsel tijdelijk van aard. Het is echter ook mogelijk dat je gedurende langere tijd geheel of gedeeltelijk niet kunt werken. Als je in loondienst bent, maken jij en je werkgever samen een plan om dit op te lossen. Afhankelijk van de omstandigheden kan de schadebehandelaar aanvullend een arbeidsdeskundige inschakelen die samen met je op zoek gaat naar een oplossing. Vaak zal hij hiervoor contact opnemen met je werkgever en eventueel ook met je bedrijfsarts, uiteraard nadat je hiervoor eerst toestemming hebt gegeven. Wanneer je zelfstandige bent, kun je ook baat hebben bij arbeidsdeskundige hulp. Zo kan er worden nagegaan of en hoe je je werk kunt hervatten. Mocht blijken dat het voor jou niet mogelijk is om in je ‘oude’ werk terug te keren, dan
begeleidt de arbeidsdeskundige jou bij het vinden van ander werk.
Belangenbehartiger
De Goudse streeft ernaar je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het is echter duidelijk dat er veel op je afkomt. Het staat je daarbij uiteraard vrij een belangenbehartiger in te schakelen. De redelijke kosten van rechtshulp maken onderdeel uit van je schade en komen voor vergoeding in aanmerking. Bij de eindafhandeling van je schade ontvang je van ons bericht over het totaalbedrag dat wij afrekenen met je belangenbehartiger. Je schadebehandelaar kan je daarover meer vertellen.
Graag wijzen wij je op De Letselschade Raad. Deze raad gaat over een onafhankelijk kwaliteitsstelsel voor de letselschade branche: het Register Letselschade. Je leest er meer over op de website van De Letselschade Raad.