Hun vader pionierde veertig jaar geleden met de allereerste contactlenzen. Inmiddels runnen Marc en Xander Pols een zelfstandig brillen- en lenzenimperium met drie vestigingen, in Rotterdam en Den Haag.
Je kunt er bijna niet omheen. Al wandelend over de Coolsingel richting de Erasmusbrug worden je ogen als vanzelf naar het markante gebouw op de kruising met de Blaak getrokken. ‘City Lens en City Bril’ staat er in grote blauwe neonletters op de glazen pui. Het is het vlaggenschip van de twee winkelformules, die in deze regio een begrip zijn geworden. Twaalfhonderd vierkante meter maar liefst telt deze optiek-superstore. Met – en ook dat is bijzonder – twee aparte ingangen. Eén voor lenzendragers en één voor mensen met een bril.
Liefde voor de zaak
Op de benedenverdieping, tegenover de receptie, is het kantoor van de Marc en Xander Pols die al sinds midden jaren negentig de leiding in handen hebben van het familiebedrijf. De broers namen het stokje van hun vader over die in 1974 zijn eigen contactlenzenpraktijk startte. Op het eerste gezicht is niet direct te zien dat de mannen broers zijn. En zo zijn er meer verschillen, merkt Marc op als we met hem in gesprek gaan. ‘Xander is de opticien van ons twee. Hij heeft de opleiding gevolgd en het was al vroeg duidelijk dat hij later de zaak van mijn vader zou overnemen. Mij daarentegen moet je niet op de winkelvloer zetten om een oogmeting te verrichten. Dat gaat niet goedkomen. Mijn liefde voor deze zaak werd eigenlijk pas aangewakkerd toen ik bedrijfseconomie en later ook nog marketing ging studeren. Ik sparde thuis aan de keukentafel voortdurend met mijn vader over prijzen, nieuwe acties en brochures. Zo is ook de rolverdeling nu nog steeds. Xander bepaalt welke producten we nodig hebben en stuurt mensen op de winkelvloer aan. Ik regel alle financiële zaken, bedenk acties en maak afspraken met leveranciers. Die combinatie werkt perfect’.
Bijenkorf-uitstraling
‘We zijn geen doorsnee brillenzaak waar ze in een hoekje ook nog lenzen verkopen. Zie het meer als een warenhuis in optiek. Zo voelt het ook als je hier binnenwandelt, met al het glas, de blauwe neonlichten en een eigen plek voor ieder merk, zoals je dat ook in brandstores ziet. Iemand die hier na een bezoek weer de deur uitgaat, kan niet zeggen dat hij niet gevonden heeft wat hij zocht. Onmogelijk! Nergens vind je namelijk op één plek zoveel aanbod.’ En zo zijn er meer bijzondere aspecten aan deze plek in hartje Rotterdam. De omvang bijvoorbeeld. Want waar in Nederland vind je nog meer een optiekwinkel van 1200 vierkante meter maar liefst?
Volume draaien
De winkel op de Coolsingel trekt ieder jaar zo’n 12.000 lenzenklanten en verkoopt in diezelfde periode ongeveer 6.000 brillen. Doelgroep? Heel Rotterdam en omstreken. ‘Dit zijn dure meters en we moeten om die reden natuurlijk wel volume draaien. We richten ons dan ook op iedereen die beter wil zien en gaan daarin verder dan de meeste opticiens, waar je terecht kunt voor enkel een eenpuntsmeting. Wij meten bijvoorbeeld ook de inclinatiehoek, de doorbuigingshoek en de afstand tussen pupil en glas. Al die informatie gebruiken we om jou de beste oplossing voor te schotelen. Dat is iets waard. De pure budgetshopper die niet meer wil uitgeven dan 50 euro is bij een andere keten dan ook wellicht beter af.’
Winkel geplunderd
Het runnen van een eigen bedrijf noemt Pols het mooiste dat er is. Toch zag hij de afgelopen twintig jaar ook de andere kant van de medaille. Zo kregen de broers te maken met inbraken en viel één van de winkels in 2012 op de avond van de Zomercarnaval zelfs ten prooi aan een plunderende menigte. ‘Zelf was ik op vakantie toen. Mijn broer werd gebeld en zag de volgende ochtend met eigen ogen de enorme schade die de relschoppers hadden aangericht. Ja, dan springen de tranen wel in je ogen. Gelukkig zijn we goed verzekerd en waren we vrij snel weer operationeel. Al zorgt zo’n exces wel voor veel regelwerk natuurlijk.’ Het incident van destijds bevestigt Pols in zijn overtuiging dat je bepaalde risico’s maar beter goed afgedekt kunt hebben. ‘Verzekeren is in eerste instantie natuurlijk gewoon een kostenpost. Maar toch, regel het maar gewoon goed, zeg ik altijd. Want als er iets gebeurt en je niet verzekerd bent, dan heb je echt een serieus probleem.’
Klanten gelukkig maken
Een mooie winkel, de juiste producten, klanten die netjes geholpen worden en dus ook de risico’s voldoende afgedekt. Pols heeft z’n zaakjes graag goed geregeld. Als ondernemer maakt hij voortdurend lange werkdagen, al vindt hij zichzelf zeker geen workaholic. ‘Maar als je het aan mijn vrouw vraagt, krijg je misschien een ander antwoord’, grapt hij. ‘Ja, ik ben bijna altijd bereikbaar en beantwoord ook ‘s avonds gewoon nog mailtjes. Maar het voelt eigenlijk nooit als werk.’ De ambitie om snel nieuwe winkels te openen, hebbende twee broers niet. Zij zoeken de groei nu vooral online. ‘Klanten gelukkig maken, daar doen we het voor. En ik hoop dat we dat zo lang mogelijk kunnen volhouden.’