Brandweer reageert snel
Binnen een mum van tijd hebben de vlammen het dak bereikt. Oplettende buren zien het al snel, de brandweer reageert alert en zo wordt voorkomen dat het vuur zich verder verspreidt. ‘Het heeft gelukkig het restaurantdeel niet bereikt, maar in de keuken was alles zwart’, vertelt Shirley Debbie Zheng, die voor haar ouders de administratie en verzekeringszaken doet en de brand heeft afgewikkeld. ‘Er was al een expert aanwezig toen ik bij het restaurant aankwam (ingeschakeld door Stichting Salvage, die na een melding bij de brandweer onmiddellijk in actie komt, red.) en ik heb meteen ons verzekeringskantoor gebeld.’ Dat kantoor is Boudesteyn uit Genemuiden. ‘Shirley heeft toen mijn collega Deborah Testa aan de lijn gehad’, vertelt buitendienstman Ronald Ketelaar. ‘Zij heeft haar in eerste instantie begeleid en meteen De Goudse gebeld.’
Expertise en herstel
En toen kwam Ron van Rooyen, schadebehandelaar bij De Goudse, in beeld. ‘Wij hebben met spoed expertisebureau DEKRA ingeschakeld.’ Herstelbedrijf Polygon was inmiddels ook al ingeseind door Salvage, vertelt Shirley. ‘Zij kwamen diezelfde middag kijken en zijn daarna met een heel team aan de schoonmaak begonnen.’ Een enorme klus, want het hele restaurant zat onder de zwarte aanslag. Ook moest er nieuwe keukenapparatuur worden besteld, een nieuw plafond worden geplaatst en een paar muren worden vervangen. Een heel geregel.
Verzekeringen
Het restaurant had bij De Goudse in overleg met hun verzekeringsadviseur een inventaris-, opstal- en bedrijfsschadeverzekering afgesloten. Die kwamen alle drie goed van pas. Vooral ook de bedrijfsschadeverzekering, die de weggevallen inkomsten opving en ervoor zorgde dat de vier personeelsleden konden worden doorbetaald. Na een schade moet je de dekkingen volgens Ronald Ketelaar wel altijd goed controleren. ‘In juni hebben we de verzekeringen opnieuw bekeken om te zien of er wat aangepast moest worden en alles op peil te brengen.’
Leerpuntjes
Wat preventiemiddelen betreft, zoals blusdekens en een brandblusser, was alles in de keuken allang op orde. Logisch, vindt Ronald Ketelaar. ‘Zij zijn nu vijf jaar klant bij ons. Toen zij de verzekeringen afsloten, hebben wij een rapportage gemaakt met Boris (de risico-inventarisatietool voor Erkend MKB-adviseurs, red.). En dan komt alles aan de orde.’ Toch heeft de brand volgens Shirley een belangrijk nieuw leerpunt opgeleverd. ‘Zorg er altijd voor dat je sámen in de keuken bent. Als je een uurtje eerder wilt beginnen is dat prima, maar alleen als een ander dat ook doet.’ Ook De Goudse heeft wat geleerd. ‘Wij sturen voortaan bij dit soort schades een mail of brief naar de verzekerde, waarin we uitleggen wat hem na schade allemaal te wachten staat’, aldus Ron van Rooyen.
Binnen no time een voorschot
Wat Shirley erg op prijs stelde is dat er begin februari een bezoek was van Sandra Penders, teammanager bij De Goudse. ‘Ze had Goudse lekkernijen bij zich. Dat vond ik echt heel tof! Ik was ook verbaasd over hoe goed alles geregeld werd. Toen ons geld op was, hadden we bijvoorbeeld binnen no time een voorschot.’ De familie was zelfs zó tevreden dat inmiddels ook de verzekeringen van hun snackbar en het restaurant van een tante in Dronten zijn overgesloten naar De Goudse.
Dubbele omzet
Na drie-en-een-halve maand gingen de deuren van Jade City weer open. ‘We hadden advertenties geplaatst en een nieuwe folder gedrukt, wat door de verzekering werd vergoed. En het liep meteen storm. Wij zijn de enige in het dorp. De mensen zijn erg loyaal en hadden ons blijkbaar gemist. We hadden de eerste drie maanden zelfs een dubbele omzet en soms stonden we tot twee uur ’s nachts nog sauzen te maken. Nu is het weer gelijk, of iets beter dan hoe we het gewend waren.’
Impact
Al met al heeft de brand volgens Shirley een behoorlijke impact gehad. ‘De eerste paar dagen waren we allemaal een beetje stil. We wisten niet zo goed wat we aan elkaar hadden en hadden ineens geen keuken meer. Gelukkig woont mijn tante hiernaast, dus we konden daar eten. Je merkt dan dat je heel veel aan elkaar hebt.’ Het meest traumatisch was het volgens haar allemaal voor de kok. ‘Hij was die dag helemaal in shock, en zat stil in een hoekje. Hij heeft een week in het ziekenhuis gelegen om zijn longen te laten schoonmaken, maar uiteindelijk is het goed gekomen.’ En zo liep alles naar omstandigheden toch nog goed af.
Ben jij goed verzekerd tegen de directe schade en gevolgschade na een brand?
Neem contact op met een adviseur