Het is vrijdagmiddag. De eerste gasten genieten aan de bar van hun drankje. De Friday Afternoon Drink in Gouda staat voor de deur. Tot het begint te druppen. Niet uit de tap, maar uit het plafond. Tot grote schrik van eigenaar Mark Maree en zijn compagnons.
Alweer 17 jaar geleden, in 2001, opende hij de deuren van een van de oudste horecagelegenheden van Nederland: De Zalm op de Markt in Gouda. Een echte grande dame uit 1551. Eind 2013 verbouwde hij de bruine kroeg tot een stijlvolle brasserie met goede keuken. Alles werd vernieuwd: van vloer tot bar. Een flinke investering.
Dat in november 2017 het water uit het plafond zou gutsen, zag Mark niet aankomen. ‘Natuurlijk doe je alle belangrijke checks en heb je een risico-inventarisatieplan, maar je verwacht het niet. Gelukkig gingen onze mensen pragmatisch aan de slag.’
Lek dichten
Samen met het personeel keek Mark waar het water vandaan kwam. Dat lek moest dicht, zo snel mogelijk. ‘We begonnen in het gastenverblijf, maar we kwamen er al snel achter dat we dit niet zelf konden stoppen. Dus schakelde ik onze installateur in en haalde ik de klusjesman erbij.’
Ook belde hij zijn adviseur Paul van der Hammen van Dukaat Financiële Diensten uit Gouda. Diezelfde avond nog kwam Paul langs. ‘Het regende uit het plafond toen ik binnenkwam. Overal stonden emmers op de vloer. De Goudse kon ik die avond niet meer bereiken, dus trokken we zelf alle registers open om het lek te vinden. Ik zie het als mijn taak om de waterschade zo veel mogelijk te beperken.’
Lekkage oude afvoer
Tot diep in de nacht zocht het team naar het lek, maakte schoon en kieperde de emmers leeg. Na onderzoeken, hakken en openbreken van de vloer werd het lek gevonden: een oude afvoer van een voormalig toilet of douche bleek verstopt te zijn geraakt.
Afhandelen zonder expert
De loodgieter dichtte het lek en de volgende dag nam Paul contact op met een schadebehandelaar van De Goudse. Hoe groot was de waterschade? Moest er een expert worden ingeschakeld? De schadebehandelaar ging samen met mij naar Brasserie De Zalm toe, zodat hij zelf de schade kon beoordelen. Een expert was niet nodig’, licht Paul toe.
Verzekerd voor waterschade
De waterschade bleek gelukkig vrij beperkt dankzij het snelle handelen van het team. En de schade die De Zalm had opgelopen was verzekerd. Ook het hak- en breekwerk van de vloer, ondanks dat het een huurpand is. Mark Maree liet de investeringen die hij deed aan het huurpand meeverzekeren op de Inventaris / Goederenverzekering. Hierdoor valt de vloer onder huurdersbelang en kreeg hij de schade vergoed. Net als de overuren van personeelsleden en het afzeggen van een lunch voor gasten ten behoeve van de reparatie.
Adviseur, fantastische partner
De afwikkeling van de schade ervoer Mark als prettig. ‘Kijk, je bent hier nooit op voorbereid en een lekkage overkomt je nooit op maandagochtend. Je moet snel kunnen schakelen. Voor mij was het belangrijkste dat het gastengebied snel weer op orde zou zijn. Met alle respect, verzekeren is iets schimmigs. Het is een voorziening waar je niets van merkt, totdat er iets aan de hand is. En dan wil je kunnen rekenen op je relaties. Wat dat betreft is Dukaat een fantastische partner.’
Het grootste gedeelte van de waterschade, een paar duizend euro, is inmiddels uitgekeerd. Nu kan hij zich weer richten op de toekomst. In 2017 werd De Zalm Horecagroep genomineerd voor de ondernemersprijs van Midden-Nederland en in 2018 wil hij doorgroeien met zijn restaurant Koeien en Kaas. Naast Brasserie De Zalm exploiteert hij barbecue restaurant ROOK, food bar Bodega en restaurant Koeien en Kaas in Gouda en Alphen aan den Rijn.
7 nieuwe vestigingen
‘Mijn ambitie is om de komende jaren 7 nieuwe vestigingen te openen. Als Gouwenaar is het prettig om met echte Goudse relaties, zoals Dukaat Financiële Diensten en De Goudse Verzekeringen, samen te werken zodat ik me kan richten op de beleving van onze gasten.’