"Door mijn adviseur zie ik de situatie in een ander daglicht"
Een eigen horecazaak beginnen. Het is de droom van Kristie Gesthuizen en haar man Caspar. Begin mei openen zij Bar Bistro Biarritz, een knus Frans restaurant in het centrum van Breda. Wat zijn de risico’s, hoe gaan ze daarmee om en welke rol speelt hun adviseur Maikel van Oosterhout van A.C. Koijen & Partners?
Aan de keukentafel van Kristie in Breda liggen de ontwerpen van Bar Bistro Biarritz. “Hier komen twee zitjes voor het raam”, wijst ze aan. “We willen een huiskamersfeer creëren in Art decostijl.” Haar adviseur Maikel van Oosterhout kijkt met interesse hoe de horecazaak steeds meer vorm krijgt.
De eerste gesprekken over risicomanagement voerden ze een paar maanden eerder aan dezelfde tafel. Risicomanagement is belangrijk voor De Goudse: hoe kijken de ondernemer en de adviseur terug op dit traject?
Risico’s in kaart brengen
Voordat Kristie haar horecadroom begon, werkte ze in de verzekeringswereld. Hier leerde ze welke schades vaak voorkomen. Die ervaring kwam goed van pas. “Ik wist dat de verbouwing van het pand en het pand zelf de belangrijkste risico’s vormden. De kans is misschien klein, maar als er iets met je pand gebeurt, kun je het niet zelf dragen. Via de website van De Goudse kwam ik in contact met A.C. Koijen & Partners. Ik zocht een adviseur die de risico’s voor me kon schetsen en me daarover zou adviseren. Een sparringspartner.”
Bedrijf goed leren kennen
Tijdens het eerste gesprek ging Maikel in op de missie, visie en strategie van Kristie. “Ik neem altijd ruim de tijd voor een kennismakingsgesprek om de ondernemer en zijn bedrijf goed te leren kennen. We namen haar ondernemersplan door. Ze had alles al goed in beeld, ik zie niet vaak dat ondernemers zo goed voorbereid zijn.”
Kristie lacht. “Dat komt door mijn man. Hij is de visionair van ons beiden en heeft ruime marketing- en horecaervaring.” Met Bar Bistro Biarritz willen Kristie en Caspar een eigentijds Frans concept neerzetten: een knus huiskamerrestaurant met een kleine Franse kaart. Het interieur passen ze hierop aan. Het pand uit 1915 wordt volledig gestript, en samen met een architect en interieurontwerpers zetten ze een nieuwe stijl neer.
Brandveiligheid in de horeca
Maikel is vanaf het begin bij dit proces betrokken. “Hierdoor kon hij ons op tijd wijzen op de eisen die gesteld worden aan brandveiligheid, zodat de architect dit meteen kon intekenen”, vertelt Kristie.
Maikel knikt. “In Breda komt brand vaker voor in de binnenstad. Het zijn oudere panden en die hebben een verhoogd risico. Afgelopen periode zijn er al 2 branden geweest. Deels kun je brandpreventie zelf aanpakken, bijvoorbeeld door brandwerende plafonds te plaatsen. Dat gaan ze hier ook doen. Ik ben graag nauw betrokken bij de horecazaak. Ik liep laatst bijvoorbeeld langs Bar Bistro Biarritz en zag ineens de glas-in-loodraampjes boven de deur. Die had ik niet duidelijk in beeld aan tafel, dus heb ik meteen de glasverzekering erop nageslagen.”
Keukenbrigade verzekeren
Een ander risico in de horeca is het gebrek aan goed personeel. Ze gaan begin mei open en zoeken nog 5 mensen die in de bediening willen helpen. Gelukkig vonden Kristie en haar man Caspar wel snel een chef-kok en souschef. De keukenbrigade vormt de vaste kern van het bedrijf.
“In eerste instantie wilde ik geen verzuimverzekering afsluiten. De kosten zijn relatief hoog, misschien was er een andere juridische constructie die voordeliger uit zou pakken. Maikel heeft me uiteindelijk ervan overtuigd dat het toch verstandig is om de verzuimverzekering te sluiten. Als beide koks uitvallen, kunnen we de kosten niet zelf dragen.”
Een van Maikels doelen is om bewustwording te creëren: “Ik wil alle mogelijke situaties op tafel leggen en dan kijken welke risico’s je waar loopt. Ik heb mijn advies toegelicht: let op het doorbetalen van het loon tijdens de volledige contractduur en let op de Wet verbetering poortwachter. Uiteindelijk is het aan de ondernemer om de beslissingen te maken.”
“Een adviseur schetst wat de situatie kost wanneer het je overkomt, dan zie je de situatie in een ander daglicht”, legt Kristie uit. Ze besluit om onder andere de verzuimverzekering af te sluiten, net als de aansprakelijkheidsverzekering en Inventaris/Goederenverzekering.
Voordelig pakket voor de horeca
Maikel: “In vergelijking tot andere verzekeraars heeft De Goudse een voordelig verzekeringspakket afgestemd op de horeca. Zo zijn spullen in de garderobe standaard gedekt, net als lekkage van de tapinstallatie en koelschade. Dat zijn zaken die vaak voorkomen in de horeca.”
De dekking voor evenementen en de Rechtsbijstandverzekering heeft Kristie niet afgenomen. “Ik heb de evenementendekking overwogen, maar we geven weinig evenementen en als we een wijnproeverij organiseren gaat het om maximaal 30 man. Het risico dat zij niet komen opdagen kunnen we opvangen. Hetzelfde geldt voor Rechtsbijstand.”
Een adviseur die meedenkt
Samenwerken met een adviseur is voor Kristie tot nu toe goed bevallen. “Ik zit er niet op te wachten om dit soort dingen zelf te regelen. Als de zaak open is wil ik me daarmee bezig houden. Ik wil voorkomen dat ik met een verzekeringsmaatschappij in discussie treed als er iets is, daar heb ik mijn adviseur voor. Iemand die met je meedenkt en snapt wat een horecaondernemer meemaakt.”
Maikel: “Een klik met de klant vind ik belangrijk, net als het ontzorgen van ondernemers. En dan is het heel leuk om terug te horen dat de ondernemer jouw manier van werken als prettig ervaart.”