Heb je bij overlijden van je werknemer genoeg geregeld voor de nabestaanden?
Ga direct naar:
Overlijden werknemer, financiële gevolgen nabestaanden
Financiële regelingen bij overlijden werknemer
- Anw-uitkering (overheid)
- Pensioenregeling (werkgever)
- Anw-pensioen (werkgever)
- Collectieve nabestaandenverzekering (werkgever)
- Overlijdensrisicoverzekering (individueel)
Hieronder zullen we deze regelingen kort toelichten.
Anw-uitkering
Misschien denk je bij het overlijden van een werknemer direct aan een overheidsuitkering via de Algemene nabestaandenwet, want vrijwel iedere inwoner van Nederland is verzekerd voor de Algemene nabestaandenwet. Maar helaas is deze regeling beperkt: de wet geeft nabestaanden alleen onder (strenge) voorwaarden een basisuitkering. In 90% van de gevallen is er bij het overlijden van je werknemer geen recht op een uitkering of slechts sprake van een kleine nabestaandenuitkering.
Goed om te weten: als iemand in aanmerking komt voor een Anw-uitkering, dan wordt zijn of haar loon in mindering gebracht op deze uitkering.
Een paar voorwaarden voor een Anw-uitkering:
- De nabestaande is jonger dan de AOW-leeftijd;
- en zorgt voor een kind jonger dan 18 jaar;
- of is voor minimaal 45% arbeidsongeschikt.
Alle voorwaarden vind je terug op de website van de Sociale Verzekeringsbank, SVB.
Nabestaandenuitkering via pensioenregeling
De nabestaanden van een overleden werknemer kunnen recht hebben op een nabestaandenuitkering via een pensioenregeling. Dat is afhankelijk van de branche waarin je actief bent en de cao die die voor jou geldt. In pensioenregelingen is meestal een nabestaandenpensioen geregeld. Als werkgever betaal je de premie voor dit nabestaandenpensioen. Bij overlijden van je medewerker wordt er een maandelijks bedrag uitgekeerd aan de achterblijvende partner (partnerpensioen) en eventuele minderjarige kinderen (wezenpensioen).
Is er sprake van een nabestaandenpensioen? Check dan altijd wat de regeling precies inhoudt. De hoogte van de uitkering is namelijk afhankelijk van verschillende factoren en is lang niet altijd toereikend voor nabestaanden. Partner en kinderen blijven dan alsnog met te lege handen achter na overlijden van je werknemer. Zij kunnen dan in de problemen raken met het betalen van de hypotheek of andere vaste lasten.
Anw-pensioen
Het Anw-pensioen (ook wel Anw-hiaatverzekering genoemd) is een regeling die een werkgever aan zijn of haar werknemers kan aanbieden. Bij het overlijden van een werknemer ontvangt de partner dan een maandelijkse uitkering. De uitkering loopt door totdat de partner de AOW-leeftijd bereikt (ook als de AOW-leeftijd in de toekomst verder stijgt met de levensverwachting). Je kunt deze verzekering ook afsluiten als je maar één werknemer in dienst hebt. Dit pensioen is een aanvulling op eventuele andere uitkeringen, zoals een Anw-uitkering.
Collectieve nabestaandenverzekering
Een andere regeling die hulp biedt bij het overlijden van een werknemer is een collectieve nabestaandenverzekering. Net als bij het Anw-pensioen ontvangen de nabestaanden van een overleden werknemer dan een uitkering. Deze verzekering is vooral geschikt voor bedrijven zonder of met een beperkte pensioenregeling. En voor bedrijven die hun kosten laag willen houden, maar wel financiële ondersteuning voor nabestaanden willen regelen.
Overlijdensrisicoverzekering (ORV)
De overlijdensrisicoverzekering, ook wel afgekort als ORV, is een particuliere levensverzekering die een werknemer zelf kan afsluiten om zijn nabestaanden te beschermen tegen de financiële gevolgen van zijn of haar overlijden. Als werkgever kun je dit niet voor je werknemer regelen.
“Check altijd wat je nabestaandenpensioen precies inhoudt. De hoogte van de uitkering is lang niet altijd toereikend voor nabestaanden.”
Overlijden werknemer: advies voor aanvullende verzekeringen
Misschien zie je niet direct welke regeling het beste is voor jouw bedrijf. De Goudse werkt samen met onafhankelijke adviseurs die graag voor je in kaart brengen wat er in je pensioenregeling is geregeld voor nabestaanden en of dit toereikend is. Wanneer nodig adviseert hij of zij je over aanvullende verzekeringen om de nabestaanden van overleden werknemers goed verzorgd achter te laten.
Wat te doen bij het overlijden van een werknemer?
Tot zover de dingen die je kunt regelen voor het geval een werknemer overlijdt. En laten we hopen dat dat nooit gebeurt. Maar stel nu dat een van je werknemers overlijdt. Wat zijn vervolgens stappen die jij als werkgever kunt nemen? Hieronder een paar suggesties:
- Breng collega’s op de hoogte. De impact van het overlijden van een collega is meestal groot. Zorg dat je je werknemers op de hoogte brengt en geef ze de gelegenheid om het verlies te verwerken.
- Informeer zakelijke contacten. Afhankelijk van de functie van de overleden werknemer zal het nodig zijn om zakelijke contacten te informeren.
- Regel zaken opnieuw in. Het kan nodig zijn om afspraken te verplaatsen of af te zeggen. E-mails kun je automatisch laten doorsturen naar een ander adres en het telefoonnummer kun je beëindigen of wijzigen.
- Zet de loonbetaling stop. Met het overlijden van je werknemer loopt het contract automatisch af. Maar je moet het overlijden wel doorgeven aan de loonadministratie om de loonbetaling te beëindigen.
- Maak de eindafrekening. De erfgenamen van de overleden werknemer hebben recht op het laatste loon. En natuurlijk horen daar dingen bij als eventueel opgebouwd vakantiegeld en een dertiende maand. Je mag ook nog een onbelaste extra uitbetaling doen.
- Bied nazorg aan de nabestaanden. Je laat je als werkgever natuurlijk van je goede kant zien als je na de uitvaart nog eens bij de nabestaanden informeert hoe het gaat.
Overlijden werknemer door arbeidsongeval
Goed om te weten: komt een werknemer te overlijden door een arbeidsongeval? Dan ben je verplicht dit te melden bij de Arbeidsinspectie. Doe je dit niet? Dan riskeer je een boete.
“Vanuit de gedachte van goed werkgeverschap is het een een goed idee om sowieso een nabestaandenvoorziening te treffen voor je werknemers.”